06-05-2009

Vinkler

Der er stor forskel på hvordan man tager billedet.
 

     
Oppefra - Fugleperspektiv

Her får billedet rollen som "beskueren". Billedet bliver "objektivt"

 
   
Øjenhøjde

Sænker du kameraet i motivets (øjen-)højde, får man bedre kontakt til motivet. Der kommer mere indlevelse i stemningen. Billedet bliver "subjektivt" i sin beskuelse.

 
     

Nedefra - Frøperspektiv

Sænk kameraet. Det giver billedet andre proportioner.

Undgå portrætbilleder i denne vinkel - Pas på dobbelthager

 
(foto: Rikke Lund Kristensen)    
   
     
Flyt dig

Ofte er der tale om få skridt, for at undgå gadelamperne, som herunder.

Den gode fotograf har øje for alle dele af billedet og vurderer hvad der skal til for at gøre kompositionen bedre.
Og første regel er: flyt dig!

 
En anden klassiker: sørg for at have en vinkel til alt, der kan gengive din blitz (ruder, spejle, glas på billeder, blanke flader). Det er næsten umuligt at clone væk i billedbehandlingen.
 

 
Prøv at finde nye vinkler at tage billeder fra
Her et billede af Kronborg, taget igennem ankerøjet på Helsingør-Helsingborg færgen  
En klassiker! Det skulle jo prøves :-)

En af portene ud til haven ved Fredensborg Slot.

 
Se op....!  
Nogle gange kan skæve vinkler give billederne lidt "dynamik".

Her kunne man diskutere om horisonten burde være vandret. Men det var bevist min motivation til at dreje kameraet lidt.