Der er stor forskel på
hvordan man tager billedet.
Oppefra - Fugleperspektiv
Her
får billedet rollen som "beskueren". Billedet bliver "objektivt"
Øjenhøjde
Sænker du kameraet i motivets (øjen-)højde, får man bedre kontakt til
motivet. Der kommer mere indlevelse i stemningen. Billedet bliver
"subjektivt" i sin beskuelse.
Nedefra - Frøperspektiv
Sænk kameraet. Det giver
billedet andre proportioner.
Undgå portrætbilleder i
denne vinkel - Pas på dobbelthager
(foto: Rikke Lund Kristensen)
Flyt dig
Ofte er der tale om få skridt, for at
undgå gadelamperne, som herunder.
Den gode fotograf har øje for alle dele
af billedet og vurderer hvad der skal til for at gøre kompositionen
bedre.
Og første regel er: flyt dig!
En anden klassiker: sørg for at have en
vinkel til alt, der kan gengive din blitz
(ruder, spejle, glas på billeder, blanke flader). Det er næsten umuligt
at clone væk i billedbehandlingen.
Prøv at finde nye vinkler at
tage billeder fra
Her et billede af
Kronborg, taget igennem ankerøjet på Helsingør-Helsingborg færgen
En klassiker! Det
skulle jo prøves :-)
En af
portene ud til haven ved Fredensborg Slot.
Se op....!
Nogle gange kan skæve
vinkler give billederne lidt "dynamik".
Her kunne man diskutere om horisonten
burde være vandret. Men det var bevist min motivation til at dreje
kameraet lidt.