Menu13-05-2010

Læs et foto
Der er nogle grundlæggende forhold, som man bør have i baghovedet :-)

Her er tale om noget almindeligt hos beskueren, som fotografer bør tage i betragtning. Her er ikke tale om direkte kompositionsregler, men erfaringer og reaktioner på mange billeder gennem tiden, der har skabt disse "regler".

 

     
Det første man kigger efter er personernes øjne.

Ikke sandt ?

 
   
Bliver øjnene ikke markeret nok, efterbehandler mange fotografer billederne, ved at fremhæve det lyse i øjnene under efterbehandlingen af billedet  

   

Et motiv kan ændre sin effekt blot ved at dreje kameraet
 

Samme foto. Højformatet understreger sporenes "uendelighed"

 

Samme foto. Men bemærk virkningen - intensiteten - i højformatet.

 

 
Mange vil tage et foto af denne mølle i højformat. Tænk bare på hvis det var Eiffeltårnet e. lign. Men gå tilbage (eller Zoom ud) og skyd i bredformat. Herved kommer hovedmotivet ud i det gyldne snit og billedet bliver roligere.
   
Billeder betragtes nedefra og op.  
     
Lodrette linier i et billede har det med at skabe en uro i billedet, næsten truende.

Kig engang til på møllen herover.

 

     
Svanen her må ikke "sejle" ud af billedet  
     
     
Men ind i billedet!  
     
Da vi læser fra venstre mod højre, bør svanen "sejle" fra venstre mod højre.

Dette klarer billedbehandlingsprogrammet ved at "flippe" billedet.

 
     
Hvordan skal billedet vende ?

Dæk det ene billede til og betragt.

(Billedet til højre er spejlvendt på PC'en)

 
     
Følg linierne IND i billedet. Det er med til at give billedet dybde.

Et lille skridt eller to til den ene side, kan resultere i mere dybdedynamik i billedet