Det Gyldne Snit er en af
de grundlæggende elementer ved en god komposition. Reglen udspringer af
praksis, og kan bedst illustreres ved at fornemme det selv.
Men teknikken går ud på at billedet deles op i 9
felter, hvor rammen omkring det midterste felt kan kaldes "det gyldne snit".
Bemærk at flere nyere kameraer giver mulighed for at indsætte dette
"trådnet" i søgeren.
Men forsøg nu med nedenstående billeder at se
hvordan det samme motiv giver sig ud, når personerne i midten flyttes rundt
i billedet - ud til det Gyldne Snits ramme.
Bemærk: ønsker du at tage et billede, hvor
hovedmotivet er placeret f.eks. til højre, så vær opmærksom på at nogle
kameraer kun har autofokus i midten af søgeren. Kameraet vil derfor fokusere
på det i centeret, og hovedmotivet bliver uklart. Løsningen er at dreje
kameraet så centeret i søgeren peger på hovedmotivet. Pres nu udløseknappen
halvt ned. Kameraet fokuserer og "låser" indstillingerne. Et lille bib lyder
normalt. Drej nu kameraet, så hovedmotivet kommer ud til højre og tryk
udløseren helt i bund, så billedet skydes.
|
|
|
|
Originale foto.
Familien på stenen er fokusområdet. |
|
 |
|
|
|
Her er det "gyldne" snit lagt ind
over billedet.
Bemærk: den øvede fotograf vælger enten at sikre sig den rette
komposition, altså placering i det gyldne snit, når billedet skydes,
eller sikre sig så meget ekstra billede uden om hovedmotivet at billedet
bagefter kan tilrettes ved billedbehandlingen. |
|
 |
|
|
|
Her er fokusområdet centreret, som
mange fotografer ville gøre |
|
 |
|
|
|
Her er fokusområdet flyttet op i
det øverste højre hjørne af det gyldne snit.
Billedet bliver nu anderledes |
|
 |
|
|
|
Her er fokusområdet lagt i nederste
venstre hjørne. Det giver en anderledes
komposition.
Det der driller dit øje er at menneskene kigger
"ud-af-billedet". Mere om dette senere |
|
 |
|
|
|
Her ligger fokusområdet i det
gyldne snits nederste højre hjørne, og personerne på billedet kigger ind
i billedet.
Se billederne igennem igen. Tag udgangspunkt i
det klassiske foto, hvor fokusområdet er centreret. |
|
 |
|
|
|
Beskæring af original billedet
giver en anden komposition |
|
 |
|
|
|
Her er motivet lagt i nederste
linie. Himlen er herved i fokus
2:3 himmel |
|
 |
|
|
|
Her er motivet lagt i øverste
linie. Marken bliver i fokus.
2:3 mark |
|
 |
|
|
|
Original foto. |
|
 |
|
|
|
Man sejler, går, ridder, løber
altid ind mod billedets center, aldrig ud af det. |
|
   |
|
|
|
|